Menu

Vitaminer og mineraler gennem fisk

Fisk er en fantastisk kilde til vigtige vitaminer og mineraler, som det kan være svært at få nok af gennem andre typer af fødevarer.

Fisk og D-vitamin

D-vitamin er vigtigt for kroppens optagelse og omsætning af kalk og fosfor til knogler og muskler. Vi kan i kroppen omsætte solens stråler til D-vitamin, men i vinterhalvåret i Danmark er der ikke nok lys til at danne tilstrækkeligt D-vitamin. I kosten findes D-vitamin kun i større mængder i fede fisk som laks og hellefisk, der samtidig har et højt indhold af de sunde Omega-3 fedtsyrer.

Fisk og Jod

Jod findes i alle typer fisk. Jod er et mineral og indgår i de hormoner i skjoldbruskkirtlen, der regulerer kroppens stofskifte. Mangler man jod kan skjoldbruskkirtlen blive forstørret, hvilket kan føre til sygdommen struma. Desuden kan det give forstyrrelser af stofskiftet.

Fisk og Selen

Selen findes også i alle typer af fisk og skaldyr. Selen er et mineral, og det har en vigtig funktion som antioxidant i kroppens celler og i immunforsvaret. Desuden tyder nyere undersøgelser på, at selen kan virke kræftforebyggende. 

Kilde: www.2gangeomugen.dk

Har du svært ved at få fisk på menuen 2 gange om ugen?

 

Prøv vores nemme og hurtige hverdagsopskrifter...

2gangeomugen.dk kan du finde en oversigt over vitamin- og mineralindholdet af de mest almindelige fisk.

Hvorfor er de fede fisk så sunde?

 

Læs her, hvorfor omega 3 er så vigtigt for os mennesker