Menu

Fisk, graviditet og amning

Er du gravid eller ammer, anbefaler fødevarestyrelsen, at du spiser 350 g fisk om ugen. Men husk at følge nogle enkle råd.

Blandt gravide og ammende er forvirringen ofte stor, når det gælder fisk og skaldyr. Til tider kan denne forvirring resultere i, at kvinderne helt vælger fisken fra. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du som gravid og ammende spiser 350 gram fisk om ugen, og at du sørger for at spise både fede og magre fisk.

Fisk er godt for både dig og dit foster

Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega 3-fedtsyrer. Omega 3-fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega 3-fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen, indlæringsevne og hukommelse. Desuden har disse fedtsyrer en særlig betydning for, om graviditeten opnår normal længde, og om barnet har en normal fødselsvægt.

Fedtsyrerne er livsnødvendige for os, når vi vokser og udvikler os, og når vi er blevet ældre og skal ”vedligeholdes”. Derfor skal omega 3-fedtsyrer helst være til stede i vores kost. Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer, som er vigtige for dig og dit barn.

Kilde: www.2gangeomugen.dk

Du kan læse mere om fisk, graviditet og amning på fødevarestyrelsens hjemmeside - Gode råd til gravide.

Har du svært ved at få fisk på menuen 2 gange om ugen?

 

Prøv vores nemme og hurtige hverdagsopskrifter...

Hvorfor er de fede fisk så sunde?

 

Læs her, hvorfor omega 3 er så vigtigt for os mennesker

Ud over omega 3 indeholder fede fisk også masser af
D-vitamin.

Læs mere her!